Fråga 7
Hur tillkallar man fjällräddningen?
Att tillkalla fjällräddningen vid behov görs lättast genom att ringa 112, men ibland kanske det inte är så enkelt. Batteriet på telefonen kan vara slut, i fjällmiljöer finns eventuellt ingen täckning på mobilen. Även andra faktorer kan bidra till svårigheter med att tillkalla hjälp såsom skador eller irrationellt beteende vid en möjlig krissituation.
För att förebygga detta bör man alltid lämna ett färdmeddelande innan man ger sig ut på en tur eller dylikt. Ett färdmeddelande innebär att man lämnar uppgifter om vilken datum och tid man startar färden, vart man utgår ifrån, vart målet är, vilken väg man planerar att ta, vilka som är med och beräknad hemkomst. Meddelandet lämnas exempelvis till någon anhörig, hotell/stug- receptionen eller till en granne. Ett färdmeddelande underlättar fjällräddningens arbete och ökar säkerheten för en själv om något skulle gå fel på fjället. Viktigt är att riva meddelandet vid återkomst, så att inga missförstånd och onödiga ”utryckningar” sker.
Vad gör man då om mobiltelefonen inte fungerar vid en nödsituation? I vissa övernattningsstugor och rastskydd finns ”hjälptelefoner”, vilka är ämnade att använda vid nödsituationer eller för att lämna ett lugnande meddelande till anhöriga. Information om var telefonerna finns, går att utläsa på fjällkartan (som man givetvis har med sig).
14 år sedan

Inga kommentarer:
Skicka en kommentar