Ny termin, ny klassföreståndare nya förutsättningar! Det känns väldigt positivt inför det nya året här på Hampnäs folkhögskola, mer strukturerat och med en röd tråd som genomsyrar utbildningen. Vi ska under den här terminen arbeta med problembaserat lärande, där vi elever själv i första hand ska söka kunskap. Kunskap och förberedelse som krävs för att vi ska klara av målet/examinationen med kursen, vilket innebär att vi i praktiken ska "överleva" en vecka ute på "fjället". Vi har gemensamt i klassen kommit fram till 13 lärmål i form av frågor, som vi enskilt ska försöka svara på fram till v 7(minst sju valfria frågor ska besvaras).
Lärfrågorna lyder:
1) Hur ska man klä sig inför en vinterfjälltur?
2) Vilken övrig utrustning krävs för att klara en vinterfjälltur?
3) Vilka faror/risker kan man utsättas för i fjällmiljö?
4) Hur kan man förebygga/förbereda sig inför dessa risker/faror?
5) Hur upptäcker man tecken på köldskador?
6) Vad är hypotermi?
7) Hur tillkallar man fjällräddningen?
8) Hur arbetar fjällräddningen, hur fungerar organisationen?
9) Finns det andra alternativ än fjällräddningen vid nödsituationer?
10) Hur bygger man en (enkel) nödbivack?
11) Finns det andra alternativ (än nödbivack)vid oförberedd övernattning på fjället?
12) Vad kan man göra om man går vilse på fjället?
13) Hur bör man agera om gruppen tappat bort någon person på vinterfjället?
14 år sedan
hej, jag heter Svante Lindblom och kommer från göteborg. Jag och en kompis håller på att skriva c-upsats om sammarbetet mellan svensk och norsk fjällräddning i storumans kommun och dess respektive fylke i norge. vi tycker dock det är svårt att hitta någon särskild bra info om fjällräddningen, det som finns på hemsidan är väldigt tunt och det står inte mycke någon annastans! fråga 8 och 9 är därmed ganska intressanta! har du tips, ideér eller förslag på vart vi kan hitta info?! kontakat gärna mig! svantelindblom@hotmail.com
SvaraRaderatack på förhand!!!